5 Oväntade Skäl Bör Du Sova Rumpa Naken IkvällGoda nyheter för heta sliprar, snoozing commando kan hjälpa dig att få kvalitet zzz s, förbättra din relation och mycket mer. Om du redan går och lägger dig naken, är du inte ensam. Enligt EN 2018 Madrassrådgivare som undersökte mer än 1,000-personer sover nästan 60-procent av männen naken och kvinnor 56-procent. Deltagarna i studien sa att de känner sig mer bekväma att sova i buffen. Det är troligt att den idealiska temperaturen för sömn är mellan 60 och 67 grader Fahrenheit, National Sleep Foundation rapporter. Så om du sover med pjs under omslaget är det lättare att överhettas och vakna mitt på natten. Som sagt, här är mer överraskande skäl sova naken kan hjälpa dig att nå REM och gynna din hälsa.

Det kan gynna ditt förhållande.

Vetenskapen bakom detta är sannolikt relaterad till fördelarna med hudkontakt, som har visat http://lenews.eu/ sig utlösa frisättningen av oxytocin, bindningshormonet. “Tanken är att oxytocin är neurotransmittorn som underlättar’ social synkront.”Studier innebär att när par är nära via beröring, sömn eller kön synkroniseras de på många sätt”, förklarar W. Christopher Winter, MD, författare till Sömnlösningen: Varför din sömn är trasig och hur man fixar den. Dr. Winter anser att detta är anledningen till att många unga par som inte kan hålla händerna borta från varandra verkar sova bättre tillsammans, medan äldre par som är mindre intima med varandra kämpar för att sova

Det kan hjälpa dig att sova djupare

Kroppstemperaturen har mycket att göra med kvaliteten på din sömn. “Sova naken eller med mycket lite kläder gör att din kroppstemperatur kan sänka. Din kroppstemperatur kan fluktuera betydligt under en natt, men sova naken gör det lättare att reglera”, säger Dr Winter.Det kan hjälpa dig att sova djupare

Som vi nämnde tidigare är det bäst att sova i ett rum med en temperatur mellan 60 och 67 grader Fahrenheit. Anledningen är att din kroppstemperatur sjunker naturligt innan du somnar, så att hålla ditt rum kallt hjälper till att initiera nattavstängningen…och hjälper dig att sova.

“Kroppstemperaturen sjunker är förmodligen relaterad till en evolutionär mekanism för energibesparing. Detta [sovande naken] är ett sätt att göra det”, säger Dr Winter. “Optimering av temperaturen kan leda till en snabbare sömnstart, mindre uppvakningar och potentiellt mer tid i djupare sömnfaser.”

Det kan hjälpa dig att gå ner i vikt

Sova naken kan hjälpa till att hålla kroppen sval under natten, vilket kan hjälpa din kropp att öka butiker av brunt fett. Till skillnad från vitt fett brinner brunt fett energi för att skapa värme och hjälpa till att upprätthålla kroppstemperaturen. Detta kan hjälpa din ämnesomsättning att öka, enligt en 2014 National Institute of Health (NIH) studie. Forskare observerade fem friska män som sov i ett rum satt till 66 grader Fahrenheit. Efter en månad fann forskare att deltagarna hade en 42-procentig ökning av brunt fett. De kalla temperaturerna förbättrade också deras insulinkänslighet, vilket leder oss till vår nästa punkt.

Det kan hjälpa till att reglera insulinnivåerna

Studier har föreslagit att exponering för kalla temperaturer påverkar leptin och adiponectin—hormonerna som hjälper till att balansera insulin. Leptin hjälper till att reglera aptiten medan adiponectin spelar en roll i glukosmetabolism och fettsyrauppdelning, förklarar Dr.Winter. Sova naken exponerar dig för mer kall luft, därför håller du dina insulinreglerande hormoner i kontroll.

Enligt 2014 NIH-studien förbättrades deltagarnas glukosmetabolism efter att ha sovit i kallare temperaturer i en månad. “Leptin och adiponectin produceras av fettceller. Utsöndringen av båda dessa kemikalier försämras av sömnbrist, så att sova i en varm miljö, som är känd för att störa sömnen, kan försämra utsöndringen och funktionen hos dessa två sändare”, säger Dr Winter.

Det kommer att hjälpa din hud att hålla sig klarDet kommer att hjälpa din hud att hålla sig klar

“I allmänhet kan sova naken hjälpa till att låta din hud andas. Hårdare kläder kan leda till friktion och irritation som kan sätta huden i riskzonen för att utveckla täppt porer och utslag, säger Michael Kassardjian, DO, en styrelsecertifierad hudläkare vid kusten dermatologi. Dessutom är överhettning-orsakad av varmare kläder—den perfekta avelsplatsen för bakterie-och svampinfektioner att uppstå och föröka sig.

“Jock kliar, follikulit, akne och jästinfektioner är några exempel på vad som sedan kan utvecklas”, säger Dr Kassardjian.

Kom ihåg: God sänghygien är ett måste

Nu när du vet de potentiella fördelarna med att sova naken, kan du ta ett steg längre för att förbättra din sömn genom att anta hälsosamma sängvanor. Även om det inte finns en tydlig regel om hur ofta du ska tvätta dina lakan, rekommenderar National Sleep Foundation att du byter lakan en gång i veckan. Att hålla sig till samma ark längre kan leda till akneutbrott, allergysymtom och till och med svampinfektioner. Var noga med att byta madrasser vart 10 år och kuddar var 18: e månad. Om du lider av allergier, överväga att använda dammtäta örngott för att förhindra dammkvalster och mögel, eller tvätta dina örngott i varmt vatten en gång i veckan. Håll dig till ark med någonstans mellan 200 till 400 trådantal, National Sleep Foundation råder. Något mer än det kan göra dig för varm och störa sömnen.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *