Vad du behöver veta för att förlora magen fettFörsta gången det hände var jag i mina tidiga tjugoårsåldern, straphanging i en fullsatt New York City tunnelbanebil på väg till jobbet. Jag hade på mig en smal T-shirtklänning, en som av skäl som snart kommer att bli skrämmande tydliga, brukade jag sedan skrubba ut kulllådan och sedan kasta. Den sittande kvinnan jag stod framför träffade mina ögon och log. Sen stod hon upp. Jag log tillbaka och klev åt sidan så att hon kunde ta sig till dörren. Hon stod bredvid mig.

“Vill du sitta?”hon frågade vänligt. “Jag kommer ihåg hur trött jag var under min graviditet. Du ser ut som du är i din andra trimestern; det blir lättare.”

Om jag hade varit gravid, skulle hennes generositet förmodligen ha skickat mig till tidig arbetskraft precis där på F-tåget.

Men det var jag inte. (Ändå tog jag sätet.)

Då och då erbjuds jag fortfarande en plats på tåget, tack vare en mage som alltid verkar komma in i ett rum en delad sekund innan resten av mig gör se-topforma.se.

Magen Problem

Varje kvinna har sina egna hängningar om någon kroppsfel, men flabby abs verkar vara en universell öm punkt. I en nyligen genomförd konditionsundersökning, rankade de nummer ett på listan över problemområden kvinnor ville fast. Inte bara har min äppelformade mitten varit en upptagenhet av mig sedan jag var en tween, det har också varit föremål för artiklar jag har skrivit (som den här) och syftet med bokstavligen hundratals försök från min sida att acceptera och/eller platta till den. Det var först efter att ha tvillingar som jag avgick ganska mycket till det faktum att min mage var gelé för gott.

Magen ProblemSå när min redaktör på FITNESS läste på min blogg att jag trodde att min abs var permanent “sträckt ut” och jag hade övergett abs-DVD-skivor som hon hade gett mig, frågade hon om jag ville ta ett mer vetenskapligt tillvägagångssätt. Jag trodde, visst. Gud vet, oändliga crunches har inte fått mig långt. Hon satte upp mig med ett möte på den berömda Women ‘ s Sports Medicine Center på sjukhuset för specialkirurgi i New York City, där jag skulle få ett ultraljud och ta reda på vad som verkligen händer med min mitten.

Jag var på idén om att få en skanning. Jag misstänkte starkt att jag hade vad många kvinnor som har varit gravida har, diastas recti eller separerade buksmuskler. Det skulle inte förklara varför jag alltid har haft en pooch, men det kunde delvis förklara varför jag hade en nu. “Diastas recti uppstår när magmusklerna separat längs mittlinjen på grund av en växande livmodern, säger Virginia Lupo, MD, ordförande för avdelningen för obstetrik och gynekologi vid Hennepin County Medical Center i Minneapolis. “Det är orelaterat med huruvida musklerna är starka eller inte.”Det betyder att det inte spelar någon roll om din abs är gjord av stål eller mush; chansen att de kommer att dra ifrån varandra beror på styrkan i bindväven som säkrar dem. I en studie av kvinnor inte långt efter att de hade fött, hade 68 procent tillståndet ovanför naveln och 32 procent nedan. (Djupt andetag: de flesta kvinnors abs kommer att flytta tillbaka tillsammans igen naturligt efter ett tag även om vi inte rusar till Pilates klassen så fort vi får okej att träna.) Ju fler graviditeter en kvinna har haft, desto mer sannolikt är hon att ha diastas recti. Jag har bara haft en graviditet, men det var en dubbel, så oddsen var bra att detta var en del av mitt problem.

Vad är din Magtyp?

Låt oss få en sak rakt: Gisele Bundchen och jag — och du, för den delen-har mer eller mindre samma ab-muskler. Det viktigaste som skiljer oss från varandra, förutom de Victoria ‘ s Secret catalog covers, är mängden fett vi packar på runt dem. Apple former, som jag, är genetiskt predisponerade för att bära extra pöl runt mitten?avsnitt snarare än i rumpan, höfter och lår, liksom päron — inte att vi får plocka. Om vi kunde, skulle vi alla välja en tredje typ: Giseles till synes fettfria kroppsbyggnad. (Det finns mer hur din mitten ser ut, inklusive lång midja och breda höftben, men vi pratar fett och muskler nu.)

Vad är din Magtyp?Vänd öppna en anatomi bok och du kan se vad som skulle ligga bakom en sex-pack om du hade en. Under huden och eventuellt underliggande subkutant fett kommer du till musklerna; den övre som går nerför framsidan är rectus abdominis. Eftersom det är den pråliga, sex-pack muskeln, närmast hudens yta, kanske du tror att rectus är nyckeln till hur platt din mage ser ut, men det är bara ett lager av löken. De interna och externa obliques köra upp sidorna och inte bara ge dig de fina krusningar men också hålla i midjan lite; transversus abdominis är en djupare muskel som omger och cinches ditt centrum som en obi. Alla dessa muskler räknar i hur din abs ser ut (vi kommer in i hur man arbetar dem senare). Då har du bindväv, fascia, som håller allt ihop.

Forskning har fokuserat på två typer av ab-fett: det subkutana fettet som tidigare nämnts är den rolly squish på toppen av din bröstkorg och midja som du kan ta tag i och som försvinner när du går ner i vikt. Visceralt fett, som ackumuleras runt dina organ, är förknippat med alla slags metaboliska problem som kan öka risken för diabetes och hjärtsjukdom. Enligt en kanadensisk studie är några av oss mer genetiskt benägna att visceralt fett, vilket kan “driva bukmusklerna utåt”, säger Thomas Nesser, PhD, docent i träningsvetenskap vid Indiana State University i Terra Haute, vilket ger dig det rundade utseendet. När det gäller mig är jag på min tunnaste dessa dagar-som, även om den inte är mager, är ganska tunn – men jag har fortfarande några rullar av den relativt godartade typen av fett. Jag skulle inte veta om jag hade den andra sorten förrän ultraljuds scan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *